PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
DEFINISI BUDAYA
* Menurut (Amir 2020), budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya.
* Menurut (Tylor 1871), budaya adalah keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, undanng-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
* Menurut (Bourdieu 1990), budaya adalah proses sosial di mana budaya dan struktur sosial adalah saling berkaitan.
DEFINISI PELBAGAI BUDAYA
Pengurusan pelbagai budaya didefinisikan sebagai satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan serta menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan budaya yang pelbagai yang datang daripada pelbagai jenis kaum dan etnik. Adalah tidak asing bagi sekolah-sekolah di Malaysia mempunyai pelajar, guru, dan kakitangan sekolah yang terdiri daripada kaum yang berbeza-berbeza seperti Melayu, Cina, India, Iban dan sebagainya.
TEORI SOSIAL PELBAGAI BUDAYA
DIMENSI PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
PRINSIP PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA BERKESAN
Terdapat banyak prinsip-prinsip pendidikan pelbagai budaya berkesan. Satu daripadanya adalah pendidikan pelbagai budaya merupakan pendidikan asas untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan dunia masa sekarang. Bukan itu saja, pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap kurikulum. Pendidikan pelbagai budaya juga meliputi tujuan-tujuan pembelajaran afektif dan kognitif. Seterusnya, populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar.
PENDEKATAN PELAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Pendekatan pelaksanaan juga penting dalam pendidikan pelbagai budaya di sekolah. Antaranya adalah guru perlu menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar. Di samping itu, guru juga perlu memberi perhatian kepada suara hati pelajar agar pelajar dapat berkomunikasi dengan baik sekaligus dapat memastikan pendidikan pelbagai budaya berkesan. Komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar pula hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran. Malahan, adalah penting bagi seseorang pelajar merasa selesa dan diterima apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah. Seterusnya, pengajaran pendidikan pelbagai budaya harus fleksibel kerana tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar. Oleh itu, adalah tidak sesuai apabila seseorang guru menggunakan kaedah kuliah. Pendidikan pelbagai budaya ini pula berasas kepada prinsip iaitu penghargaan, empati dan kesamarataan. Cara belajar pelajar dan cara guru mengajar hendaklah difahami bagi membina dan mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan. Bukan itu saja, pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal. Ini kerana, pendidikan pelbagai budaya akan memberi kesan kepada kurikulum di setiap peringkat. Pendidikan pelbagai budaya hendaklah mengajar pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan memberi kebebasan untuk bertanya. Oleh itu, ianya memerlukan pemahaman terhadap budaya kaum lain.
DASAR-DASAR PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
CIRI-CIRI GURU BERKESAN DALAM MENGURUS KEPELBAGAIAN BUDAYA
Antara ciri-ciri guru berkesan dalam pendidikan pelbagai budaya ialah guru bersikap sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang, dan berkemungkinan juga terhadap kemungkinan mewujudkan kontroversi tentang topik yang diajar. Guru mestilah tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka. Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai dan tingkah laku. Guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.
KEPENTINGAN MEMAHAMI KEPELBAGAIAN BUDAYA BAGI GURU
Comments
Post a Comment